Functional Fitness is een trainingsmethode waarbij zoveel mogelijk wordt gewerkt met bewegingspatronen (dus geen geïsoleerde oefeningen) welke ook in het dagelijkse leven voorkomen en welke dus functioneel zijn in je dagelijkse leven, of anders gezegd … je hebt er ook daadwerkelijk iets aan!

Voordelen: beter bewegen, prestatiegericht, correcte houding, stabiliteit, vergroot de rompsterkte, workout met de juiste fitness-artikelen.

Voor iedereen (die dat wil) is er eveneens voedingsadvies.

De 7 voordelen van Functional Training

Functional training is een trainingsmethode waarbij zoveel mogelijk wordt gewerkt met bewegingspatronen (dus geen geïsoleerde oefeningen) welke ook in het dagelijkse leven voorkomen en welke dus daadwerkelijk functioneel voor je zijn.

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van functioneel trainen en waarom is juist functional training goed voor je?

Als je vandaag de dag kijkt bij iedere willekeurig fitnesscentrum, dan is de kans groot dat je een steeds grotere groep sporters zal aantreffen welke gebruik maken van functional trainingstechnieken tijdens de training. En dat heeft een goede reden! Met zoveel verschillende fitnessstijlen en zogenaamde wondertrainingen, is het soms erg moeilijk om te bepalen welke trainingswijzen totale onzin zijn en welke trainingsmethode het beste is voor jou.

Hierna vind je een aantal belangrijke voordelen van functionele training. Die zorgen niet alleen voor meer kracht in ons lichaam maar ook voor verschillende andere positieve effecten!

We zijn gemaakt om te bewegen

Onze lichamen zijn ontworpen om te bewegen, niet om ineengezakt de hele dag over een computer gebogen te zitten. Hoe minder je beweegt, hoe minder bloedsuiker je lichaam gebruikt. Functionele training richt zich op bewegingspatronen in plaats van het isoleren van individuele spieren. Als u het grootste deel van uw werkdag al zit op kantoor, is het niet het beste idee om zittende oefeningen uit te voeren op krachtapparaten in de fitness.

Verbeterde houding door Functional Training

Functionele training kan helpen om een slechte houding en onbalans in spiermassa  veroorzaakt door de dagelijkse sleur, stressvolle banen en hectische levensstijl te corrigeren.

Vet verbranden door Functional Training

Functionele training biedt fantastische workouts voor vetverbranding door het gebruik van full body oefeningen die kracht en uithoudingsvermogen vergroten en metabolisme stimuleert waarbij geen enkele minuut van je workout verloren gaat.

Functional Training verbetert spierkracht

Functional training ontwikkelt een sterk lichaam. Kijk maar eens naar topturners op de Olympische spelen. Deze turners trainen voortdurende met bewegingspatronen en door gebruik te maken van hun lichaamsgewicht, niet door het uitvoeren van geïsoleerde oefeningen zoals een biceps curl of leg extension.

Functional Training verbetert je stabiliteit

Iedere functional training sessie daagt je lichaam uit op het gebied van mobiliteit, core stability, balans en flexibiliteit waardoor functional training ervoor zorgt dat je een gezond en sterk lichaam zult krijgen.

Functional Training is prestatiegericht

Functional training biedt essentiële training gericht op de sportieve prestaties van atleten. Functional Training verbetert de relatie tussen het zenuwstelsel en het bewegingsapparaat, zodat men sneller leert reageren en waardoor men krachtige bewegingspatronen ontwikkeld. Dit zal een wezenlijke bijdrage leveren aan de sportieve prestaties binnen iedere fysieke sport.

Functional Training vergroot de rompsterkte

Bij functional training activeert iedere oefening de rompspieren, welke de wervelkolom stabiliseren en zorgen voor een goede lichaamshouding. Met alleen crunches voor de buikspieren is dit niet te realiseren, dus ga daarom altijd voor een stuk functional training in je fitnesstraining!